
Ενδιαφέρουσα δικαστική απόφαση για τροχαίο ατύχημα υλικών ζημιών στην αλλοδαπή (Γαλλία) με ενάγουσα ανώνυμη εταιρία εγχώριων και διεθνών μεταφορών που ήταν μισθώτρια του οχήματος, που υπέστη την ζημιά από το υπαίτιο όχημα (ασφαλισμένο στην αλλοδαπή) , με χρηματοδοτική μίσθωση Leasing.
Τη σχετική απόφαση δημοσιεύει η νομική έκδοση η ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ( τεύχος Μάιος – Ιούνιος 2023) και στη νομική της διάσταση έχει ως εξής:
Ακολουθήστε μας στο Google News
Αποκλειστικά υπαίτια του ένδικου τροχαίου ατυχήματος κρίθηκε η άγνωστη οδηγός του με γαλλικό αριθμό κυκλοφορίας ΙΧΕ αυτοκινήτου, η οποία κινούμενη στην περιφερειακή οδό του Παρισιού και συγκεκριμένα στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της πρώτης από δυτικά διακλάδωσης αυτής με σκοπό να εισέλθει στον αυτοκινητόδρομο Α13, επιχείρησε αιφνίδια αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας με ελιγμό προς τα αριστερά, με αποτέλεσμα να συγκρουσθεί με τον ομόρροπα και παράλληλα και κανονικά κινούμενο ελκυστήρα – επικαθήμενο, που οδηγούσε ο προστηθείς υπάλληλος της ενάγουσας εταιρίας στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας της δεύτερης από δυτικά διακλάδωσης της ανωτέρω περιφερειακής οδού, με σκοπό και αυτός να εισέλθει στον παραπάνω αυτοκινητόδρομο Α13, με αποτέλεσμα της σύγκρουσης τις υλικές ζημίες του φορτηγού της ενάγουσας (παραβάσεις άρθρων 12.παρ.1, 19 παρ.1, 21 παρ.1, 29 παρ. 5 ΚΟΚ).
Χρηματοδοτική Μίσθωση Leazing Δικαιούχος Αποζημίωσης Υλικών Ζημιών Μείωσης Εμπορικής Αξίας και Ηθικής Βλάβης ο Μισθωτής του Οχήματος
Κρίθηκε ότι στην χρηματοδοτική μίσθωση Leasing σε περίπτωση ολικής καταστροφής ή επισκευάσιμης ζημίας δικαιούχος αποζημίωσης είναι ο μισθωτής του οχήματος, ο οποίος από πλευράς υποχρεώσεων και δικαιωμάτων χαρακτηρίζεται ως κάτοχος κατ’ άρθρο 4 Ν.ΓΠΝ/1911.
Εν προκειμένω απορρίφθηκαν ως κατ’ ουσίαν αβάσιμα τα κονδύλια της ενάγουσας ανώνυμης εταιρίας εγχώριων και διεθνών μεταφορών – μισθώτριας με χρηματοδοτική μίσθωση Leasing, που αφορούν α) τη μείωση της εμπορικής αξίας του ζημιωθέντος οχήματος της καθόσον οι βλάβες που υπέστη δεν ήταν καίριες που να επηρεάζουν την ασφαλή λειτουργία του και την εξωτερική του εμφάνιση και τοποθετήθηκαν καινούργια ανταλλακτικά σε συνεργείο της επιλογής της και β) τη χρηματική της ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης αφού δεν αποδείχθηκε ότι λόγω των βλαβών του οχήματός της και της ακινητοποίησης αυτού για επισκευή επί 4 μήνες δεν επλήγη η αξιοπιστία της ενάγουσας .
Σημειωτέον, ότι το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο απέρριψε τα ανωτέρω κονδύλια α) το κονδύλιο μείωσης αγοραστικής αξίας του οχήματος ως απαράδεκτο ελλείψει ενεργητικής νομιμοποίησης και β) της ηθικής βλάβης ως μη νόμιμο.
Αφαιρετέος ο ΦΠΑ 23% για Αποκατάσταση Υλικών Ζημιών Δεκτή ή ένσταση Συνυπολογισμού Κέρδους και Ζημίας της εναγομένης Ασφαλιστικής Εταιρίας
Από την δαπάνη της αποκατάστασης των υλικών ζημιών του οχήματος της ενάγουσας αφαιρέθηκε ο αναλογούν ΦΠΑ 23% επί των τιμολογίων επισκευής, γενομένης δεκτής της ένστασης συνυπολογισμού ζημίας και οφέλους της εναγομένης ασφαλιστικής εταιρίας, καθώς η ενάγουσα εταιρεία, ως παρέχουσα υπηρεσίες μεταφορών που υπάγονται σε ΦΠΑ, συμψήφισε τον αναλογούντα ΦΠΑ που κατέβαλε επί των τιμολογίων, με το αντίστοιχο ποσό που εισέπραξε από τους πελάτες της και υποχρεούνταν να το αποδώσει στο Δημόσιο.
Νομότυπη Λήψη Ενόρκων Βεβαιώσεων για Ατύχημα στην Αλλοδαπή Απαιτείται η Επίδοση της Κλήσης για την λήψη τους στην Αλλοδαπή Ασφαλιστική Εταιρία Το ΓΔΑ Δεν είναι αντίκλητος της Αλλοδαπής Ασφαλιστικής Εταιρίας καθόσον το ατύχημα δεν έλαβε χώρα στην Ελλάδα
Κρίθηκε ότι οι επικαλούμενες από την ενάγουσα δύο ένορκες βεβαιώσεις που λήφθηκαν στην Αθήνα δεν λαμβάνονται υπόψη, καθόσον δεν λήφθηκαν νομότυπα με νόμιμη κλήτευση της εναγομένης αλλοδαπής ασφαλιστικής εταιρίας, και όχι στο ΓΔΑ, όπου επιδόθηκε η κλήση για την εξέταση των μαρτύρων της. Εν προκειμένω το ΓΔΑ δεν θεωρείται αντίκλητος της εναγομένης αλλοδαπής ασφαλιστικής εταιρίας, αφού δεν πρόκειται για ατύχημα που συνέβη στην Ελλάδα από αυτοκίνητο, που έχει συνήθη τόπο στάθμευσης, εκτός της Ελληνικής Επικράτειας.