Οι Ενώσεις Καταναλωτών στην Ευρώπη στρέφονται εναντίον της Google

  • H Google χρησιμοποιεί παραπλανητικό σχεδιασμό, ασαφή γλώσσα και παραπλανητικές επιλογές όταν οι καταναλωτές δημιουργούν ένα λογαριασμό Google, ώστε να αποκτήσει δικαιώματα για πιο εκτεταμένη και εντατικότερη επεξεργασία δεδομένων.
  • Αντίθετα με τους ισχυρισμούς του, αυτός ο γίγαντας της τεχνολογίας εμποδίζει τους καταναλωτές, από την καλύτερη προστασία της ιδιωτικής τους ζωής.
  • Ενώσεις Καταναλωτών αναλαμβάνουν δράση, εναντίον της Google, για πιθανές παραβιάσεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (Γ.Κ.Π.Δ.).

Ο τεχνολογικός γίγαντας Google, με αθέμιτο τρόπο, καθοδηγεί τους καταναλωτές, να αποδεχτούν το σύστημα παρακολούθησής του, όταν δημιουργούν ένα λογαριασμό Google, αντί να τους παρέχει την προστασία της ιδιωτικής τους ζωής, μέσω «σχεδιασμού και εξ’ ορισμού», όπως προβλέπεται στον Γ.Κ.Π.Δ. Ως αποτέλεσμα, δέκα Ενώσεις Καταναλωτών, υπό τον συντονισμό της BEUC – Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι η Google συμμορφώνεται, με τη νομοθεσία. Οι Ενώσεις Καταναλωτών dTest (Τσεχία), Forbrukerrådet (Νορβηγία), ΕΚΠΟΙΖΩ και ΚΕ.Π.ΚΑ. (Ελλάδα), UFC-Que Choisir (Γαλλία) και ZPS (Σλοβενία) κατέθεσαν παράπονα κατά της Google, στις Αρχές Προστασίας Δεδομένων των χωρών τους. Η Ένωση VZBV (Γερμανία) έστειλε προειδοποιητική επιστολή, στη Google, ως ένα πρώτο βήμα, πριν καταθέσει αγωγή. Οι Ενώσεις Consumentenbond (Ολλανδία), Forbrugerrådet Tænk (Δανία) και Sveriges Konsumenter (Σουηδία) έχουν ενημερώσει, γραπτά τις εθνικές τους αρχές, για τις πρακτικές της Google. 

H κ. Ursula Pachl, Αναπληρώτρια Διευθύντρια της BEUC, δήλωσε: «Αντίθετα με τα όσα ισχυρίζεται η Google, για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των καταναλωτών, δεκάδες εκατομμύρια Ευρωπαίοι έχουν βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να ακολουθήσουν γρήγορες διαδικασίες, για να αποδεχτούν την παρακολούθησή τους, όταν δημιουργούν ένα λογαριασμό Google. Χρειάζεται ένα και μόνο ένα απλό βήμα, για να επιτραπεί, στη Google, να παρακολουθεί και να εκμεταλλεύεται όλα όσα κάνουν οι καταναλωτές, στο διαδίκτυο. Για να προστατευθεί η ιδιωτική ζωή των καταναλωτών και να μπορέσουν να επωφεληθούν από τις ρυθμίσεις της Google, για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, πρέπει να πλοηγηθούν, σε μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία, που περιλαμβάνει πολλές ασαφείς και παραπλανητικές επιλογές. Εν συντομία, όταν ανοίγουν ένα λογαριασμό Google, οι καταναλωτές υποβάλλονται, σε, συνεχή παρακολούθηση, «εξ ορισμού» και «εκ του σχεδιασμού». Όμως, αντίθετα, η προστασία της ιδιωτικής ζωής πρέπει να είναι η μόνη «εξ ορισμού» και ευκολότερη επιλογή για τους καταναλωτές». 

Ένας καταναλωτής μπορεί να επιλέξει, εθελοντικά, να δημιουργήσει ένα λογαριασμό Google, ή μπορεί να υποχρεωθεί να δημιουργήσει αυτόν το λογαριασμό, για να μπορεί να χρησιμοποιεί συγκεκριμένες υπηρεσίες της Google. Για παράδειγμα, ένας καταναλωτής πρέπει να δημιουργήσει λογαριασμό Google, όταν αγοράζει ένα έξυπνο κινητό, που χρησιμοποιεί το λειτουργικό Android της Google. Και φυσικά 7 στα 10 έξυπνα κινητά, παγκοσμίως (69%), εξαρτώνται, από αυτό το σύστημα, για να κατεβάσουν εφαρμογές, από το κατάστημα Google Play. 

Η στιγμή της δημιουργίας ενός λογαριασμού είναι κομβικό σημείο, κατά το οποίο η Google καλεί τους χρήστες να επιλέξουν τον τρόπο λειτουργίας του λογαριασμού τους. Μέσα από ένα μόνο βήμα («Ταχεία εξατομίκευση»), ο καταναλωτής ενεργοποιεί όλες τις ρυθμίσεις, που επιτρέπουν, στη Google να παρακολουθεί τις κινήσεις του. Η Google, όμως, δεν δίνει, στους καταναλωτές την επιλογή να απενεργοποιήσουν όλες τις ρυθμίσεις, με ένα βήμα. 

Εάν οι καταναλωτές θέλουν να ενεργοποιήσουν επιλογές πιο φιλικές, για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, αυτό απαιτεί «χειροκίνητες ρυθμίσεις» («Μη αυτόματη εξατομίκευση»): Πέντε βήματα, που απαιτούν 10 κλικ, στα οποία οι καταναλωτές πρέπει να αντιμετωπίσουν ασαφή, ελλιπή και παραπλανητική πληροφόρηση. Ανεξάρτητα από το δρόμο, που θα επιλέξει ο καταναλωτής, η επεξεργασία δεδομένων, από την Google, είναι αδιαφανής και άδικη και επιτρέπει, στη Google, να χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών, για αόριστους και ευρείς σκοπούς. 

Είναι σημαντικότατο οι αρμόδιες αρχές να ξεκινήσουν έρευνα και να αναλάβουν αμέσως, δράση. Πολλά από τα παραπάνω αναφερόμενα προβλήματα δεν είναι καινούρια. Η BEUC και τα μέλη της κατέθεσαν, συντονισμένα, το Νοέμβριο του 2018, παράπονα, για τις πρακτικές εντοπισμού των καταναλωτών, που ακολουθεί η Google. Δυστυχώς, αυτά τα παράπονα δεν έτυχαν ούτε απάντησης, ούτε ανταπόκρισης. 

Η κ. Ursula Pachl πρόσθεσε: «Η Google είναι επανειλημμένα, παραβάτης. Έχουν περάσει, ήδη πάνω από 3 χρόνια, που καταθέσαμε παράπονα εναντίον της Google, για τις πρακτικές εντοπισμού των χρηστών και η Ιρλανδική Αρχή Προστασίας Δεδομένων, που ήταν επικεφαλής αυτής της υπόθεσης, δεν έχει ακόμα λάβει καμιά απόφαση. Εν τω μεταξύ, οι πρακτικές της Google δεν έχουν αλλάξει. Εξακολουθεί να παρακολουθεί, συνεχώς και να δημιουργεί τα προφίλ των καταναλωτών. Η συμπεριφορά της Google παρασύρει και την υπόλοιπη αγορά. Απαιτείται γρήγορη δραστηριοποίηση των αρχών, γιατί είναι απαράδεκτο να επιτρέπεται, σε ένα από τους μεγαλύτερους παίκτες, να «γράφει στα παλαιά της υποδήματα», το Γ.Κ.Π.Δ. Αυτή η υπόθεση είναι στρατηγικής σημασίας. Η συνεργασία, ανάμεσα στις Αρχές Προστασίας Δεδομένων, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα και να υποστηριχθεί, από την Ευρωπαϊκή Αρχή Προστασίας Δεδομένων».

Η διαδικασία δημιουργίας λογαριασμού Google, αποτελεί, το νήμα που ενώνει καθετί, που κάνουν οι χρήστες και έχει σημαντικές συνέπειες, στην προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών. Ενοποιεί και προσωποποιεί όλες τις εμπειρίες των χρηστών της Google, από όλες τις υπηρεσίες της. Ο λογαριασμός, επίσης, βοηθάει να καταστεί ο μηχανισμός παρακολούθησης χρηστών της Google, η κοιτίδα όλης της ψηφιακής αγοράς, καθώς πολλές εταιρείες εξαρτώνται, από τη Google, για την καθημερινή λειτουργία τους και τις υπηρεσίες, που παρέχουν. 

Η γλώσσα, που χρησιμοποιεί η Google, σε κάθε βήμα της διαδικασίας εγγραφής, είναι ασαφής, ελλιπής και παραπλανητική. Σημαντικές πληροφορίες, ειδικά για το τι σημαίνει η επεξεργασία δεδομένων, που πραγματοποιούν τρεις ρυθμίσεις του βασικού λογαριασμού (προσωποποίηση διαφημίσεων, Youtube και ιστορικό και δραστηριότητα εφαρμογών), ή ποιες είναι οι επιλογές, που έχει στη διάθεσή του ο χρήστης, δεν παρουσιάζονται από την αρχή, είναι είτε ασαφείς, ή δεν υπάρχουν καθόλου. Η Google, επίσης, παρουσιάζει τις πιο φιλικές, για την προστασία της προσωπικής ζωής, επιλογές, ως επιλογές, που δεν έχουν κανένα πλεονέκτημα. Αυτό εμποδίζει τους καταναλωτές να κάνουν μια επιλογή βασισμένη, στη σωστή ενημέρωση και έχει, ως αποτέλεσμα, την άδικη, αδιαφανή και παράνομη επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων. 

Η Google είναι μια από τις πλέον κερδοφόρες εταιρίες, στον κόσμο, με δεκάδες εκατομμύρια Ευρωπαίους καταναλωτές να εξαρτώνται, καθημερινά, από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Είναι ένας κολοσσός, στον κόσμο της παρακολούθησης. 81% των εσόδων της προέρχεται, από τις διαφημιστικές της δραστηριότητες, οι οποίες εξαρτώνται, από τα δεδομένα, που αλιεύει, από τους χρήστες της, για να δημιουργεί προσωποποιημένες διαφημίσεις, για αυτούς. Το 2022, η εταιρεία προβλέπεται να κερδίσει, από τη διαφήμιση 221 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό είναι διπλάσιο, από το ποσό που αναμένεται, να βγάλει, από τη ψηφιακή διαφήμιση, η πλατφόρμα Facebook, η οποία είναι ο κοντινότερος ανταγωνιστής της Google. 



Προτεινόμενα Άρθρα

Συντάκτης: News Team

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ *