
Εάν τα πλάνα σας για αυτό το καλοκαίρι περιλαμβάνουν αμάξι και …αυτοκινητόδρομο ξεκινήστε από αυτό το άρθρο!
Γνώση και σωστή οδική συμπεριφορά θα εξασφαλίσουν τις άνετες και ασφαλείς σας διαδρομές!
Ας δούμε ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες:
Ως αυτοκινητόδρομος ορίζεται ένας δρόμος κατασκευασμένος με ειδικές προδιαγραφές ώστε να παρέχει τη δυνατότητα ταχείας κυκλοφορίας των οχημάτων συνήθως μεταξύ μεγάλων πόλεων.
Οι αυτοκινητόδρομοι φέρουν ειδική σήμανση με πινακίδες και έχουν περιορισμένη πρόσβαση, δηλαδή η είσοδος ή έξοδος των οχημάτων γίνεται μόνο μέσω ειδικά διαμορφωμένων ανισόπεδων διασταυρώσεων/κόμβων, ενώ η είσοδος πεζών απαγορεύεται.
Ένας τυπικός αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα αποτελείται από έξι ή τέσσερις λωρίδες (τρεις ή δύο κυκλοφορίας και μία λωρίδα εκτάκτου ανάγκης/Λ.Ε.Α. σε κάθε κατεύθυνση) με διαχωριστικό διάζωμα στο κέντρο.
Το Ελληνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων έχει μήκος περίπου 2.500 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει:
την Αττική Οδό
τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου
την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα)
την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα)
τη Νέα Οδό ( Μεταμόρφωση-Σκράφεια)
την Κεντρική Οδό (Ξυνιάδα-Τρίκαλα και Πέταλο Μαλιακού)
τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Ράχες-Λάρισα-Κλειδί Ημαθίας)
τον Αυτοκινητόδρομο Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη) και,
την Εγνατία Οδό (Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου και κάθετοι άξονες).
Τα όρια ταχύτητας στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους είναι τα 130 χιλιόμετρα για τα επιβατηγά οχήματα και μοτοσυκλέτες πάνω από 125 κ.ε. και τα 80 χιλιόμετρα για μοτοσυκλέτες έως 125 κ.ε, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά από ανάλογη σήμανση.
Ασφάλεια πάνω απ’ όλα! Θυμηθείτε:
Εισερχόμαστε στον αυτοκινητόδρομο με προσοχή, ακολουθώντας τον ρυθμό κίνησης των οχημάτων και αυξάνοντας σταδιακά την ταχύτητά μας.
Οδηγούμε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας και μειώνουμε πάντα ταχύτητα σε περίπτωση αντίξοων καιρικών συνθηκών (π.χ. βροχής, ομίχλης, ισχυρών ανέμων, κτλ.)
Διατηρούμε την κατάλληλη απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Ακολουθούμε τον κανόνα των δυο δευτερολέπτων απόστασης για στεγνό οδόστρωμα ενώ σε περίπτωση βροχής ή χιονιού/παγετού, ο χρόνος αυξάνεται στα τέσσερα και δέκα δευτερόλεπτα αντίστοιχα.
Δίνουμε μεγάλη προσοχή στις προειδοποιητικές πινακίδες και τις ηλεκτρονικές σημάνσεις κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου καθώς και τις ενημερώσεις για ειδικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Αποφεύγουμε τη στάση στην Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός και αν προκύψει ξαφνική βλάβη του οχήματός μας ή νιώσουμε αδιαθεσία. Στην περίπτωση αυτή, ενεργοποιούμε τα φώτα έκτακτης ανάγκης, βγαίνουμε από τη δεξιά πόρτα του οχήματος φορώντας ανακλαστικό γιλέκο, τοποθετούμε προειδοποιητικό τρίγωνο και απομακρυνόμαστε από αυτό.
Χρησιμοποιούμε την αριστερή λωρίδα για σύντομα χρονικά διαστήματα και μόνο κατά τη διάρκεια προσπέρασης. Στη συνέχεια επανερχόμαστε στην δεξιότερη λωρίδα.
Οδηγούμε με αναμμένα τα φώτα του οχήματος όταν κινούμαστε μέσα σε σήραγγα.
Γνωρίζουμε τον αριθμό έκτακτης ανάγκης κάθε αυτοκινητόδρομου ή διαφορετικά, τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112.
Καλούμε όταν: εμπλακούμε σε ατύχημα, γίνουμε αυτόπτης μάρτυρας κάποιου ατυχήματος, ακινητοποιηθεί το όχημά μας από βλάβη, νιώσουμε αδιαθεσία, παρατηρήσουμε κάτι επικίνδυνο στο οδόστρωμα (π.χ. ζώο, λάστιχο, πεσμένο φορτίο, κτλ.)
Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης : 112
Αριθμοί Έκτακτης Ανάγκης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων
Αττική Οδός: 1024
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 1075
Μορέας: 1025
Νέα Οδός & Κεντρική Οδός: 1075
Ολυμπία Οδός: 1025
Εγνατία Οδός: 1077
Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου: 26340-39010 & 39011
Αναδημοσίευση από το περιοδικό Voice Magazine της Υδρόγειος Ασφαλιστική Τεύχος 28