Οι εξελίξεις στην Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την οδηγία σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων [IDD]

Ενα ενδιαφέρον άρθρο του ΠΣΣΑΣ για την εφαρμογή της IDD και τις εξελίξεις από την επιτροπή για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο.

Τον τελευταίο καιρό γράφονται και ακούγονται πολλά για την IDD, την Οδηγία δηλαδή 97/2016 του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου, σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προιόντων, και γι΄αυτό θεωρούμε χρήσιμο να παραθέσουμε κάποια στοιχεία που αφορούν την συγκεκριμένη Οδηγία αλλά και να ενημερώσουμε για την πορεία της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής.
Βασική αρχή της Ευρωπαικής Οδηγίας είναι ότι τα ασφαλιστικά προιόντα μπορούν να διανέμονται από διάφορες κατηγορίες φυσικών-κοινωνικών προσώπων, απαιτείται όμως η ίση μεταχείριση μεταξύ των φορέων με στόχο την σωστή προστασία των καταναλωτών. Η συγκεκριμένη φιλοσοφία αποτελεί θετική εξέλιξη για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, μιας και μέχρι σήμερα μπορούσε να παρατηρηθεί αυστηρότερη εποπτεία στα παραδοσιακά είδη διαμεσολάβησης (Ασφαλιστικούς Συμβούλους, Πράκτορες, Συντονιστές, Μεσίτες) από ότι στα υπόλοιπα δίκτυα διανομής.
Πολλά από τα άρθρα της Οδηγίας επαναδιατυπώνουν προβλέψεις που υπήρχαν και στην α΄Οδηγία για την Διαμεσολάβηση, τη λεγόμενη IMD, η οποία υπενθυμίζουμε ότι είχε ενσωματωθεί στο Εθνικό μας Δίκαιο με το Προεδρικό Διάταγμα 190/2006.
Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία της Οδηγίας που επαναδιατυπώνονται και αποτελούν υποχρέωση του κάθε Κράτους μέλους, και το οποίο δυστυχώς δεν έχουμε φροντίσει να λειτουργεί μέχρι σήμερα, είναι η υποχρέωση των Κρατών μελών να δίνουν τη δυνατότητα στον Καταναλωτή αλλά και στον κάθε ενδιαφερόμενο να μπορεί να ελέγξει ποιος διαμεσολαβητής είναι νομίμως εγγεγραμμένος στα αντίστοιχα μητρώα, ορίζοντας έτσι την εκ νέου απαίτηση για την ύπαρξη Γενικού Μητρώου, προσβάσιμο από τον καταναλωτή, στο οποίο θα καταγράφονται όλοι όσοι ασκούν τη διανομή ασφαλιστικών συμβολαίων.
Η Οδηγία επίσης ορίζει τους κανόνες που διέπουν την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και ελευθερία εγκατάστασης, θέτοντας την υποχρέωση στον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή να ενημερώνει την αρμόδια Αρχή του Κράτους καταγωγής του για την πρόθεσή του να δραστηριοποιηθεί σε έδαφος άλλης Χώρας. Ταυτόχρονα υιοθετούνται υποχρεώσεις των αρμόδιων Αρχών αλλά και η κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Κρατών μελών καταγωγής και υποδοχής.
Η Οδηγία επιπλέον, απαιτεί από τα Κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι όλοι όσοι ασκούν διανομή ασφαλιστικών & ανταστασφαλιστικών προιόντων κατέχουν επαρκείς γνώσεις και ικανότητες για την εκτέλεση των εργασιών τους.
Στην Οδηγία προβλέπονται οι γνωστές σε όλους μας κατ’ ελάχιστον 15 ώρες επαγγελματικής κατάρτισης, οι οποίες ήδη εφαρμόζονται στη Χώρα μας.
Στο κεφάλαιο 5 της Οδηγίας περιγράφονται αναλυτικά οι απαιτήσεις για παροχή πληροφοριών από τα δίκτυα διανομής προς τον Καταναλωτή αλλά και οι κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας.
Αρκετές από τις προβλέψεις της Οδηγίας είναι ήδη θεσπισμένες στο Εθνικό μας Δίκαιο, παρόλα αυτά προστίθονται διατάξεις που εξασφαλίζουν την σύγκρουση συμφερόντων και τη διαφάνεια. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, κάθε ασφαλιστικός διαμεσολαβητής οφείλει να ενημερώσει τον πελάτη του για τη φύση της αμοιβής που λαμβάνει σε σχέση με την σύμβαση ασφάλισης.
Επιπλέον, η Οδηγία θέτει πρότυπα πωλήσεων σε περίπτωση μή παροχής συμβουλών, οριοθετώντας ταυτόχρονα έγγραφα πληροφοριών που πρέπει να παράγονται από την ασφαλιστική επιχείρηση σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προιόντων του κλάδου ασφαλίσεις ζημιών.
Περιγράφονται επίσης και οι όροι ενημέρωσης, ώστε να διασφαλίζεται η σωστή πληροφόρηση του καταναλωτή αλλά και η δυνατότητά του με ευκολία να προσφεύγει σε συγκεκριμένη ενημέρωση οποιαδήποτε στιγμή.
Ενδιαφέρον άρθρο της Οδηγίας είναι αυτό που αναφέρεται στην εποπτεία προιόντων και απαιτήσεις Διακυβέρνησης για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν κατά τη δημιουργία ενός ασφαλιστικού προιόντος και την εξασφάλιση ότι ο διανομέας που διαθέτει το συγκεκριμένο ασφαλιστικό προιόν, διαθέτει τις κατάλληλες οργανωτικές ρυθμίσεις ώστε το ασφαλιστικό προιόν να απευθύνεται στην προσδιορισμένη αγορά στόχου.
Φυσικά η Οδηγία στο κεφάλαιο 6 θέτει αναλυτικές προυποθέσεις τόσο για την πρόληψη σύγκρουσης συμφερόντων όσο και για τις απαιτήσεις ενημέρωσης πελατών για τα ασφαλιστικά προιόντα επενδυτικού χαρακτήρα, απαιτώντας περισσότερη εξασφάλιση για την σωστή ενημέρωση του καταναλωτή αλλά και της δυνατότητάς του να αντιλαμβάνεται τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων ασφαλιστηρίων συμβολαίων.
Η Οδηγία ολοκληρώνεται με τα άρθρα που προβλέπουν τις κυρώσεις και εφαρμογής αυτών.
Υπενθυμίζουμε ότι η Οδηγία το αργότερο μέχρι τις 23/2/2018 θα πρέπει να έχει ενσωματωθεί στο Εθνικό Δίκαιο.
Στη Χώρα μας τον 11ο του 2016 συστήθηκε Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την ενσωμάτωση της Οδηγίας στο Εθνικό Δίκαιο. Με δεύτερη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών προβλέφθηκε η συγκεκριμένη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή να ασχοληθεί και με την κωδικοποίηση του υπάρχοντος Νομικού πλαισίου 1569/85 & ΠΔ190/2006.
Δυστυχώς παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων αρχικά στην σύσταση της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής δεν προβλεπόταν συμμετοχή των φορέων της διαμεσολάβησης.
Τον 3ο του 2017 λαμβάνοντας την ενημέρωση ότι ήδη έχει συνεδριάσει αρκετές φορές η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, με ενέργειες τόσο του Συνδέσμου μας όσο και της ΕΑΔΕ, προβλέφθηκε η συμμετοχή των φορέων της διαμεσολάβησης, με εκπροσώπους την κα Λύχρου (Πρόεδρο ΕΑΔΕ & ΠΟΑΔ) και τον κ. Γαβαλάκη (Πρόεδρο ΠΣΣΑΣ) εκπροσωπώντας με την σειρά τους το σύνολο των Σωματείων της διαμεσολάβησης.
Από τότε μέχρι σήμερα η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή έχει συνεδριάσει αρκετές φορές ενσωματώνοντας τα άρθρα της Οδηγίας και πάντα στο πλαίσιο που θέτει η Οδηγία.
Ταυτόχρονα στα πλαίσια της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής έχουν τεθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς θέματα για την τροποποίηση της υπάρχουσας Νομοθεσίας, χωρίς αυτά να είναι απαιτούμενα από την Ευρωπαική Οδηγία, πάνω στην οποία μέχρι σήμερα έχει αναπτυχθεί διάλογος με την ανταλλαγή θέσεων τόσο από τη μεριά της Εποπτικής Αρχής όσο από την ΕΑΕΕ αλλά και από τα Σωματεία ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.
Το έργο της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, έχοντας δημιουργηθεί μία βάση σχεδίου νόμου, η οποία θα τεθεί υπόψη της Πολιτικής Ηγεσίας και των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.
Το Υπουργείο Οικονομικών με την σειρά του σε εύλογο χρονικό διάστημα θα εκπονήσει το τελικό σχέδιο νόμου, το οποίο θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση. Κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης έχουν τη δυνατότητα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος να θέσει τις παρατηρήσεις του και τις προτάσεις του επί του σχεδίου νόμου.
Το τελικό στάδιο θα είναι η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή όπου θα γίνει το τελικό στάδιο επεξεργασίας από τις αρμόδιες επιτροπές και η ψήφισή του από το Κοινοβούλιο.
Ο Σύνδεσμός μας παρακολουθεί στενά όλες τις εξελίξεις και είναι δεδομένο ότι θέτει σε προτεραιότητα την υπεράσπιση των συμφερόντων του Συντονιστή αλλά και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας του.
Θα σας έχουμε ενήμερους για κάθε σημαντική εξέλιξη.-
Πηγή: pssas.gr



Προτεινόμενα Άρθρα

Συντάκτης: News Team

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Asfalisinet.gr
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχει την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies εκτελούν λειτουργίες όπως η ανώνυμη στατιστική ανάλυση βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.