
Η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA) δημοσίευσε την Παρασκευή μια εποπτική δήλωση σχετικά με τις διαφοροποιημένες πρακτικές τιμολόγησης με στόχο την εξάλειψη των στρατηγικών καθορισμού τιμών που οδηγούν σε άδικη μεταχείριση των ασφαλισμένων.
Η τιμή που πληρώνουν οι πελάτες για την ασφαλιστική κάλυψη αντικατοπτρίζει συνήθως το ατομικό προφίλ κινδύνου και το συνολικό κόστος που επιβαρύνουν τους ασφαλιστές. Ωστόσο, ορισμένοι εταιρίες προσαρμόζουν τις τιμές με βάση χαρακτηριστικά που δεν σχετίζονται ούτε με τους υποκείμενους κινδύνους ούτε με το κόστος εξυπηρέτησης.
Ακολουθήστε μας στο Google News
Μεγάλα σύνολα δεδομένων και ολοένα και πιο εξελιγμένα αναλυτικά εργαλεία και τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, επιτρέπουν στους κατασκευαστές να εφαρμόζουν πρακτικές διαφορικής τιμολόγησης σε μεγάλη κλίμακα.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν τα προϊόντα στα οποία πραγματοποιούνται επανειλημμένα αυξήσεις των ασφαλίστρων για λόγους που δεν σχετίζονται με τους κινδύνους ή το κόστος της υπηρεσίας. Αυτές οι πρακτικές επηρεάζουν άδικα τους ευάλωτους πελάτες, όπως τους ηλικιωμένους, αυτούς με περιορισμένη πρόσβαση σε ψηφιακά κανάλια και αυτούς με περιορισμένο ψηφιακό γραμματισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, η εποπτική δήλωση της EIOPA διευκρινίζει τις εποπτικές προσδοκίες για την αποτροπή αθέμιτων διαφορικών πρακτικών τιμολόγησης.
Η δήλωση υπογραμμίζει ότι οι πάροχοι που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας για τη Διανομή Ασφαλίσεων (IDD) ενεργούν πάντα με ειλικρίνεια, δίκαια και επαγγελματισμό σύμφωνα με το βέλτιστο συμφέρον των πελατών τους. Η δήλωση υπογραμμίζει επίσης ότι οι διαδικασίες επίβλεψης και διακυβέρνησης προϊόντων θα πρέπει να καλύπτουν τεχνικές τιμολόγησης και να διασφαλίζουν ότι αυτές οι τεχνικές δεν επηρεάζουν αρνητικά τους πελάτες.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, οι ασφαλιστικές εταιρίες μπορούν να συνεχίσουν να προσφέρουν εκπτώσεις ασφαλίστρων για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν πελάτες, αλλά θα πρέπει να διαθέτουν επαρκή μέτρα διακυβέρνησης και επίβλεψης των προϊόντων για να διασφαλίσουν ότι οι πελάτες δεν τυγχάνουν άδικης μεταχείρισης.
Επιπλέον, η δήλωση εποπτείας προσδιορίζει ορισμένες πρακτικές «τιμολόγησης» που δεν συμμορφώνονται με τον σχετικό κανονισμό. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται σε επαναλαμβανόμενες αυξήσεις πριμοδότησης, με βάση τη μειωμένη πρόθεση του πελάτη να αγοράσει ή να αλλάξει πάροχο λόγω αυξήσεων τιμών.
Η EIOPA αναμένει από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές να αξιολογήσουν την επάρκεια και τη δικαιοσύνη των διαδικασιών επίβλεψης και διακυβέρνησης των προϊόντων των ασφαλιστικών εταιριών, των διαδικασιών πωλήσεων, του υλικού μάρκετινγκ και επικοινωνίας καθώς και των καταγγελιών πελατών που σχετίζονται με διαφορικές πρακτικές τιμολόγησης και να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα σύμφωνα με τους εθνικούς κανονισμούς.
Η EIOPA θα συνεχίσει να παρακολουθεί την αγορά και ενδέχεται να εξετάσει το ενδεχόμενο υιοθέτησης περαιτέρω μέτρων όταν εντοπίζει ζημία για τους καταναλωτές.